AF-D objektívy nie sú najnovšie, často nemajú rezavú ostrosť na maximálnych clonách, ako ich mladší súrodenci a majú aj nejaké tie muchy, ale majú svoj vlastný charakter a zopár výhod. Presvedčili sme sa o tom už mnohokrát. Prednedávnom napríklad pri perfektnom portrétnom objektíve AF-D 180mm f/2,8.
Hovorí sa, že stará láska nehrdzavie a musím priznať, že v prípade dnešného objektívu to tak je. Prvotnou pohnútkou opäť chytiť do ruky Nikkor AF-D 85mm f/1,8 bola nostalgia a dizajn. K Nikonu Df mi jednoducho pevné AF-D objektívy „pasujú“. Ladia s dizajnom Df, sú k nemu primerane veľké a zaostrujú často rýchlejšie alebo minimálne tak rýchlo, ako súčasné pevné ohniská. Primeranou veľkosťou rozumejte, že sú menšie, ako súčasné AF-S objektívy s podobnými parametrami. A tak som dal starej láske novú príležitosť a vzal som objektív na prechádzku. Poviem vám, že to bola naozaj pasia. Zabzučanie, rýchle otočenie zaostrovacím prstencom a zvuk zrkadla a závierky. Rýchly pohľad na displej a ubezpečenie, že „je to tam“. Doma som sa potom pustil do hľadania ďalších a ďalších záberov z tohto objektívu. Prežil som s ním totiž niekoľko intenzívnych fotografických sezón a nafotil veľa fotografií. Žiaľ, mnohé z nich už nemám v pôvodnom rozlíšení ani v nekomprimovanom RAW formáte, ale myslím si, že aj tak môžete vidieť kvality a charakter tohto objektívu.
Optická konštrukcia objektívu je stará takmer 30 rokov a tak objektívu musíte čo to prepáčiť. Napríklad plne odclonený je trochu mäkší a objavíte v obraze aj nejakú tú aberáciu, no stačí pricloniť na F2,5-2,8 a dosiahnete vynikajúcu kresbu porovnateľnú s najnovšími objektívmi.
Bokeh je trochu nervóznejší a drsnejší ako mladšieho súrodenca AF-S 85mm f/1,8G a na ultrajemné portréty tak menej vhodný. Osobne však mám rád surovšie podanie bokehu a tak mi to vôbec nevadí. Na dokumentárne portréty ho dokonca preferujem.
Moje obľúbené street a dokumentárne trio.
Čo ma na objektíve fascinuje je jeho kompaktnosť a rýchlosť zaostrovania. Subjektívne si myslím, že ide o najrýchlejšie zaostrujúcu 85-ku od Nikonu, čo som patrične oceňoval pri fotografovaní pohyblivých momentiek pri reportážnom fotení alebo i pri svadobnom fotení.
Oceníte to aj pri fotografovaní detí, ktoré sú neustále v pohybe. Presnosť zaostrovania na Nikone Df je po vyladení micro AF bezchybná. Vyžadovala sa korekcia -10 bodov.
Zaostrovanie sa realizuje pomocou motorčeka v tele fotoaparátu, čiže objektív nie je plne kompatibilný s fotoaparátmi radu D3xxx a D5xxx. Na týchto fotoaparátoch nebude fungovať automatické ostrenie. Od radu D7xxx je zachovaná plná kompatibilita. Oproti tomu s Nikonom AF-D 85mm môžete fotografovať na všetkých filmových fotoaparátoch a to dokonca aj na starých manuálnych fotoaparátoch radu FM.
Ja som objektív používal bez akýchkoľvek problémov na týchto fotoaparátoch: Nikon D300, D3, D700 a Df a na manuálnom filmovom FM3A. Zaostrovanie bolo na všetkých AF telách veľmi svižné a presné, treba len dávať pozor na prsty, keďže zaostrovací prstenec sa pri zaostrovaní otáča. To je jediný pohyb objektívu. Objektív nemení svoju dĺžku a neotáča sa ani filtrová príruba. Systém zaostrovania je tzv. RF (Rear Focus), pri ktorom zaostruje zadný optický člen.
Ak chcete vidieť, čo dokáže 30 ročná optika, zacloňte objektív na F5,6 až 11 a zistíte, že v tej chvíli je jeho kresba absolútne bez chyby. Využijete ho tak aj pri fotografovaní polocelku v krajine, alebo pri fotení zátiší či architektonických detailov. Antireflexné vrstvy sú fajn, no objektív má v protisvetle odlesky. Ja vám ale poviem, že ich milujem, lebo ozvláštňujú a poľudšťujú ideálny obraz.
Ešte jedna vlastnosť tohto malého pracanta je na nezaplatenie a v dnešnej dobe je už raritná. Objektív má 9 rovných lamiel clony a z ostrých svetiel robí neuveriteľné 18 cípe hviezdy. Ani ho nemusíte extrémne cloniť. Je to výsledok rovného tvaru lamiel a tie majú vplyv aj na to, že svetlá v bokehu (rozostrených častiach obrazu) sa javia nie ako krúžky, ale ako 9-uholníky. Opäť je to vlastnosť, ktorú oceňujem, no viem si predstaviť, že naháňačom moderného hladkého a „okrúhleho“ bokehu to vyhovovať nemusí. Tí ak chcú mať okrúhle svetlá v pozadí, musia používať objektív odclonený, a teda pri trošku mäkšej kresbe.
Pri odclonenom objektíve sa svetlá javia ako krúžky.
Pri opatrnom vyberaní pozadia dosiahnete jemný bokeh aj s týmto objektívom.
Naturálnejšie zobrazenie mi veľmi vyhovuje pri vytváraní dokumentárnych chlapských portrétoch.
Ak si teda zhrniem muchy, ktoré objektív má (mäkšia kresba na clone f1,8-2, chromatická aberácia, trochu hlučnejšie zaostrovanie a otáčanie prstenca), a to, čo na ňom oceňujem (kresba od F2,5, clona vytvárajúca hviezdice a 9-uholníky, rýchlosť zaostrovania, kompaktnosť, surovší charakteristický bokeh), vychádza mi, že tento starší objektív je ideálna voľba na cesty, dokumentárne a street portréty, ale i na vychádzky s deťmi. O to viac, že sa dá dnes použitý kúpiť za cca. 300€ v super stave. A napriek použitiu plastov na povrchu je spracovanie veľmi dobré. Objektív má dokonca kovový závit na filtre a kovovú slnečnú clonu. Je to jednoducho kvalitný optický a mechanický kúsok vyrobený v Japonsku, ktorý vám bude ešte dlho robiť radosť.
2 komentáre
Úplne súhlasím. Nedávno som si ho tiež znova kúpil kôli rovnakým vlastnosiem ako opisuješ a aj z nostalgie. Na D 800E tiež funguje podobne.
Je to vyborne sklo.