Objektív, ktorý ma nikdy nenechal v štichu. To by som o tomto objektíve povedal, ak by som ho mal charakterizovať len jednou vetou. Je to pracant, je to spoľahlivý ťažný kôň. Je to nástroj.
Nikon AF-S 70-200mm f/2,8G ED VRII som používal niekoľko rokov. Akúkoľvek úlohu tento objektív dostal, zhostil sa jej s nadhľadom, ako dobre pripravený olympionik miestnych pretekov. Portrét, pri ktorom sa vyžaduje na chlp presné zaostrovanie, reportáž s bleskovým zaostrovaním, zátišie s nedostatkom svetla vyžadujúce výkonný stabilizátor obrazu, šport s presným kontinuálnym preostrovaním… Nič z toho ho nedostane do pomykova. Je to parťák do pohody i do dažďa, doslovne. Zdá sa Vám, že to so superlatívami preháňam? Ani si nemyslím. Objektívy v rozsahu 70-200mm (80-200mm) so svetelnosťou f/2,8 boli vyrobené, aby spoľahlivo slúžili profíkom. Čítal som svojho času článok, že práve tieto profesionálne svetelné zoomy sú najporuchovejšie, lebo sa najčastejšie objavujú v servise. Možno je jedna časť z tohto tvrdenia pravdivá, ale som presvedčený, že ak sa často objavujú v servise, je to z dôvodu ich najčastejšieho využívania. Tieto objektívy sú tak dobré a všestranné, že ich profíci používajú aj 70-90% času. Fotografoval som s troma predchádzajúcimi verziami, kým som si kúpil túto, ktorá ich predčila vo všetkých aspektoch.
Dizajn a ergonómia
Kovová konštrukcia s kvalitným štruktúrovaným nástrekom. Kovové zaostrovacie prstence pogumované na dotyk príjemným materiálom, ktorý sa po čase intenzívneho používania môže vyťahať a uvoľniť. Je to bežné u gumových častí na fototechnike Nikon, keďže sa na prilepenie polepov používa nedráždivé, netoxické a zdravotne nezávadné lepidlo.
Objektív má dva prstence, zoom prstenec vzadu a pred ním výrazný a pohodlný prstenec zaostrovania. Manuálne doostrovanie je Full Time, čo znamená, že pre ručné doostrenie nepotrebujete prepínať ovládač zaostrovania na pozíciu MF – Manual Focus.
Okrem prepínača spôsobu zaostrovania nájdete na objektíve limitér, ktorý obmedzí rozsah zaostrenia zo štandardného 1,4m – nekonečno na rozsah 5m – až nekonečno. Spôsobí to ďalšie zrýchlenie už i tak bleskového zaostrovania. Viac o tom v časti fotografovanie. Posledné dva ovládače patria stabilizátoru obrazu. Ten je optický, čiže pohyb optického člena koriguje nechcené chvenie objektívu a umožňuje bez statívu vyhotoviť ostré fotografie aj s dlhšími časmi závierky. Prvý ovládač zapína a vypína stabilizátor obrazu, druhý určuje režim – buď štandardný alebo aktívny. Štandardný použite, ak chcete vyfotografovať statický objekt a vy ako fotograf ste v pokoji. Aktívny sa používa pri sledovaní sa pohybujúcich sa objektov, napríklad pri športe. Neďaleko od kovového bajonetu nájdete statívovú obruč s pätkou na uchytenie statívu. Pätka sa dá jednoducho demontovať, obruč nie. Tá je ale integrovaná do povrchu objektívu a nijako nezavadzia. Navyše po demontovaní pätky sa ukáže ďalší statívový závit, pomocou ktorého stále môžete objektív upevniť na statív. Obruč má poistku proti rotovaniu vo forme skrutky. Tá je vyladená veľmi citlivo a presne. Stačí jemne pootočiť prstami a obruč je aretovaná, opäť jemne pootočiť a obruč rotuje. Toto je vynikajúca pomôcka, ak máte objektív pripevnený na statíve a chcete fotografovať na výšku. Nemusíte sklápať hlavu statívu, jednoducho uvoľnite obruč a celý objektív aj s fotoaparátom vyrotujete o 90 stupňov a je to. Pre čo najjednoduchšie a najrýchlejšie používanie sú na objektíve i obruči korešpondujúce značky každých 90 stupňov. Objektív má samozrejme okienko so zaostrovacími vzdialenosťami v metroch aj stopách. Dodávaná slnečná clona je plastová s kovovou poistkou. Objektív sa dodáva aj s ňou a v peknom nylonovom puzdre s remeňom na prenášanie. Dojmy z tohto profesionálne spracovaného objektívu sú jednoznačné. Ide o celokovový objektív určený na hardcore používanie 24/7. Voči spracovaniu nemám nijaké výhrady. Páčilo by sa mi, keby som nemusel každé dva roky meniť gumové polepy, ale s vedomím, že ide o eko lepidlo som sa s tým zmieril.
Fotografovanie
S objektívom sa pracuje výborne. Precízne a rýchle zaostrovanie bleskovo zafixuje objekt a ak je potrebné, s vysokou úspešnosťou ho dokáže sledovať. Často som ho používal s fotoaparátom nastaveným na 3D režim zaostrovania. Pohodlne som týmto spôsobom zachytil prechádzajúcich sa ľudí, naháňajúce sa páry pri akčných svadobných foteniach, ale aj dianie na palube plachetníc vo vetre či motocykle na Slovakia ringu. Samozrejme, čím rýchlejší a nepredvídateľnejší pohyb, tým náročnejšie to je pre trojkombináciu fotograf – fotoaparát – objektív. Je dôležité na začiatku procesu správne vybrať prvý bod, na ktorý zaostríme. Fotoaparát pomocou RGB senzora totiž rozoznáva jasy i farby a predáva si túto informáciu medzi všetkými zaostrovacími bodmi pre lepšie sledovanie pohybujúceho sa objektu.
Ak nepotrebujete ostriť na blízko a objekty fotografovania sú vo vzdialenosti väčšej ako 5m, skúste zapnúť focus limit od 5m-nekonečno a pocítite, že z extrémne rýchleho zaostrovania sa stane bleskovo rýchle.
Spoľahlivosť zaostrovania je vynikajúca. Fotografujete portrét, v single zaostrovacom móde stačí správne namieriť a budete mať ostré mihalnice na tom oku, na ktorom si prajete. Ani na jednom fotoaparáte, na ktorom som 70-200mm používal (Nikon D300, D700, D3, D800 a D810), som nebadal tendenciu k front alebo back focusu. U kamaráta sme jeho D810 doladili na back focus asi 9 stupňami z 20 a bolo to presné. Z hľadiska rýchlosti a presnosti nie je objektívu čo vytknúť.
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor je veľmi účinný. Nie je nič výnimočné, keď na 200mm ohnisku fotografujete z ruky ostré zábery aj s časmi okolo 1/20s. Stabilizátor podľa môjho odhadu ustabilizuje 4 expozičné stupne. Stabilizátor využijete na portréty a detaily v prostredí so slabým osvetlením, ale aj pri fotografovaní športu dlhšími časmi, pri tzv. panningu.
Veľkosť a váha
Áno, objektív nie je najľahší, je to predsa kus kovu a skla, zoom so svetelnosťou f2,8 určený pre Full Frame fotoaparáty. Musíte byť pripravení, že s objektívom trošku potrénujete. Ale musí byť predsa robustný, keď je určený na dennodenné používanie reportérmi a fotografmi športu.
Obrazová kvalita
Ostrosť objektívu je na zoom objektív na vysokej úrovni a k okrajovým oblastiam klesá len pri plnom odclonení a málo. Optimálna clona pre najostrejšiu kresbu je okolo 5,6-6,3. Ale je vynikajúca až do clony 16, pri ktorej sa už prejavuje difrakcia (mäkšia kresba z dôvodu lomu a ohybu svetelných lúčov – prúdu fotónov – na malom otvore clony). Pozor, difrakcia nie je chyba objektívu, je to fyzikálna vlastnosť šírenia svetla cez malé otvory.
Myslíte si, že potrebujete ostrejší objektív? 🙂
Pri úplnom odclonení dosiahnete efektné rozostrenie pozadia, ktoré je samozrejme tým hladšie a rozostrenejšie, čím väčšie ohnisko použijete. Od ohniska 135mm však môžeme o tomto objektíve hovoriť ako o „profi portréťaku“. Krásne rozostrené pozadie i popredie mimo hĺbku ostrosti dáva portrétom zvláštny charakter. Pritom to, čo má byť ostré, je naozaj ostré. Niektorí recenzenti vyčítali objektívu, že pri plnom odclonení a pri maximálnom ohnisku nemá ideálne vykreslené extrémne rohy obrazu. Osobne si myslím, že presne tak to má byť. Na clone f2,8 predsa fotografujeme portréty, detaily, pri ktorých chceme „odpichnúť“ pozadie, nezaujíma nás kresba v extrémnych rohoch.
Pri fotografovaní krajiny alebo zátišia, kde vyžadujeme perfektnú kresbu, stačí pricloniť o jedno – dve clonové čísla a môžeme začať počítať pixely aj v rohoch obrazu. To je všetko k dnes veľmi preceňovanej ostrosti či kresbe objektívu. To, či bude vaša fotografia dobrá alebo nie, naozaj nezáleží od posledných piatich milimetrov v rohoch vášho objektívu. 😉 Pozor, toto nie je ospravedlnenie pre tento objektív, je ostrý ako britva. Je to len môj názor, ktorý sa bude v recenziách opakovať.
Optickými chybami trpí objektív minimálne. Asi najzreteľnejšia je vinetácia pri plnom odclonení a na maximálnom ohnisku 200mm. Dnešné fotoaparáty vinetáciu v JPG automaticky korigujú, ak ich nenastavíte inak. Vinetáciu možno jednoducho odstrániť aj aktivovaním profilov v lepšom RAW editore (Capture One, Adobre Photoshop Lightroom,…).
Na okrajoch kontrastných hrán môžete objaviť malú aberáciu, ktorú opäť v JPG potláča firmvér súčasných aparátov a podobne ako vinetáciu, aj aberáciu možno korigovať v dobrom RAW editore.
Ako som na začiatku spomínal, mojimi rukami prešlo niekoľko predchodcov tohto profesionálneho reportážno – portrétneho objektívu a najnovší model prináša vylepšenie v každej oblasti. Rýchlejšie a presnejšie zaostrovanie, ostrosť a kresba, aberácie či vinetácia. Pre profesionála, ktorý potrebuje rýchly a výkonný stredný teleobjektív, je Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G ED IF VRII najlogickejšia voľba. Je to zároveň jeden z najobľúbenejších objektívov fotografických nadšencov, ktorí chcú mať všestranný objektív s rozpoznateľne profesionálnym výstupom. Ak prednosti rýchleho zaostrovania, krásneho bokehu a vysokej svetelnosti využijete, smelo do toho, tento objektív vás určite nenechá v štichu.
5 komentáre
Dany objektiv je pocitvy kus hardware, mnozstvo skla proste citite v ruke a telo je nadherne. Idealny v kombinacii s D810, ktora vzhladom na rozlisenie a dynamicky rozsah vyzaduje naozaj kvalitne skla. Objektiv je velmi spolahlivy, rychlo zoomuje a ma krasnu kresbu s vybornym bookeh. Mne sa osvedcil pri foteni portretov v atelieri aj v meste (porovnatelny s pevnym 85mm) , mestskej architektury, sportov a prekvapujuco aj ako cestovny objektiv. Pri cestovani mu vsak vzhladom na praktickost moze rozumne konkurovat 28-300 telezoom. Vinetacia sa prejavuje len pri hranicnych paramtetroch nastavenia (pri foteni do RAW). Dobre sa nosi s profersionalnymi popruhmi pripnutymi priamo na objektiv.
Vhodne sa doplna v kombinacii s 16-35mm f/4G ED VR a 50mm f/1.4G objektivmi. Tuto kombinaciu vyuzivam a to aj pri aktivnom cestovani a dokumentarnej fotografii. Mam ho odskusany aj s telekonvertorom 1.7 (mate z toho pekne ohnisko 340 mm) a funguje to bez problemov, dokonca aj v narocnejsich svetelnych podmienkach.
Objektiv na prvy, druhy aj treti pohlad vzbudzuje respekt a vsetkym naokolo ukazuje ze to s fotenim myslite vazne.
S telekonvertorom som ho neskúšal, ďakujem za doplnenie informácií. 🙂
Tiez som velmi spokojny s tymto objektivom, najma v narocnych svetelnych podmienkach ma vzdy podrzal. Zaujala ma kolegova poznamka o telekonvertore, veru sa na neho bezim pozriet.
V nadpise a v texte je uvedeny objektiv nikon 70-200/2.8 VR a na fotkach je VR II. Teraz neviem, o ktoru verziu objektivu sa v recenzii jedna. Zvazujem kupu VR1 a myslel som, ze sa tu o nom docitam.
Dobrý deň, správne sú obrázky, názov je neúplný. Ospravedlňujem sa a opravujem. Prajem Vám pekný deň.