Televízny kanál Adorama TV prináša videá prezentujúce prácu Joe McNallyho pri fotografovaní portrétu.
Portrétovanie osôb nie je len o nájdení zaujímavého objektu, ale najmä o vytvorení svetla. Svetla, ktoré zdôrazní to, čo vo fotografovanej osobe vidí fotograf.
V prvej časti fotografi Joe McNally a Daniel Norton fotografovali Mary. Jej krásu zdokonalenú životom (ale i zodpovednou funkciou v práci) sa rozhodli zvýrazniť veľkým mäkkým rozptýleným svetlom.
Postup
Fotografi najprv skúsili zábleskovými svetlami presvietiť obrovskú rozptylku, ktorú umiestnili vpredu nad hlavu Mary. Svetlo však stále nebolo dostatočne mäkké a tak otočili zábleskové hlavy na biely strop. Strop rozptýlil a odrazil svetlo raz a druhý krát bolo zmäkčené obrovskou rozptylkou. Až vtedy bol McNally spokojný s jemnosťou a charakterom svetla.
Ako zdroj svetla využil dve zábleskové hlavy Profoto napájané batériami pre lepšiu manipuláciu. Na potlačenie tieňov z tohto hlavného svetla (aj rozptýlené svetlo robí tiene, len jemnejšie) použili veľkú bielu odraznú dosku umiestnenú vpredu pred Mary. Takmer beztieňové osvetlenie skombinovali s čiernym pozadím a čiernym oblečením. Tak docielili udržanie pozornosti diváka na jemné výrazy tváre Mary.
Pozor, obaja fotografi na začiatku videa pripomínajú, že pracujú v ateliéri s denným svetlom, ktoré sa prejavuje na fotografiách, aj keď veľmi jemne. Aj preto umiestňujú po pravej ruke Mary veľkú odraznú dosku, ktorá vyrovnáva denné svetlo. Cieľom naozaj bolo veľmi jemné osvetlenie, ktoré napriek veku vyzdvihne krásu zrelej ženy a jemné nuancy výrazov jej tváre. Vo videu uvidíte ešte jednu pomôcku, o ktorej sa fotografi bavia. Je to čierny záves zvislo umiestnený hore pri strope medzi Mary a zábleskovými svetlami. Je to zábrana, ktorá zamedzuje svetlu odrazenému od stropu dopadnúť na čierne pozadie.
Joe McNally:
Zamedziť svetlu, aby dopadlo tam, kam nechceme, je rovnako dôležité, ako nasvietiť svetlom to, čo chceme.
Tip
Aj keď na nasvietenie takého portrétu nepotrebujeme nutne dve takéto silné svetlá (silou záblesku by stačilo aj jedno), predsa sú výhodou. Nie v tom, že by ponúkli radikálne iné svetlo, ako keby sme použili iba jeden záblesk. Rozdiel by bol podľa McNallyho minimálny. Obrovská výhoda dvoch svetiel je ale to, že nemusia blýskať maximálnou silou a preto sa znovu nabijú omnoho rýchlejšie. Frekvencia fotografovania tak môže byť dvojnásobne rýchla. Keď rýchlo fotografujete, máte väčšiu šancu zachytiť ten správny výraz. Nie je nič horšie, ako keď nastane ten správny moment, vy vyfotíte fotografiu a svetlá neblysnú, lebo sa nestihli dobiť. Ak ste schopný fotografovať rýchlo, dodáva vám to aj sebavedomie.
Pri fotografovaní použil McNally Nikon D850, ktorý mu dal voľnú ruku pri kreovaní záberov vďaka svojmu vysokému rozlíšeniu. Fotografoval do štvorcového formátu, ktorý pôsobí formálnejšie, pochádza z dôb starých fotoaparátov. V kombinácii s portrétnym objektívom Nikkor AF-S 105mm f/1,4 E ED možno dosiahnuť špičkovú kvalitu obrazu plný detailov. Ako druhý objektív bol pre flexibilnejší uhol pohľadu použitý zoom Nikkor AF-S 24-70mm f/2,8 E ED VR. Fotografie boli okamžité prenášané do počítača pre lepšiu kontrolu detailov i svetla.
V závere hodnotia obaja fotografi finálny svietenie ale aj „mode“. Mary je zrelou ženou, ktorá ovláda svoju tvár a disponuje nespočetným množstvom jemných výrazov. Pracuje pohľadom, obočím a mimikou, na rozdiel od mladých modelov, ktoré dokážu byť pohybom veľmi živé, až to pred fotoaparátom pôsobí freneticky či afektovane.
Čo hovoríte na výsledné fotografie?
Autor fotografií: Joe McNally