Na bezzrkadlovky pomocou rôznych redukcií možno namontovať objektívy rôznych výrobcov rôznej éry. Toto je jeden z argumentov pre predaj bezzrkadloviek a ja proti nemu nejdem brojiť. Chcem ale ukázať, že vo svojej 100 ročnej histórii Nikon vyrobil veľa objektívov, ktoré sa dajú dnes nájsť za super cenu a stále pohodlne používať na bajonete Nikon zrkadloviek a to bez redukcií. Nikon ako jeden z mála výrobcov zachoval svoj bajonet a ním aj kompatibilitu so staršími objektívmi. Dnes sa pozrieme na pána v najlepších rokoch (má takmer toľko čo ja 🙂 ), Nikkor AI 135mm f/2,8.
Tento objektív som svojho času používal pomerne často, ešte na filmových manuálnych zrkadlovkách Nikon FA a FM3A a sem tam som ho založil aj na Nikon D3. Potom pre prácu nebolo času na hranie sa s manuálnymi objektívmi a na objektív som pozabudol. Dostal som sa k nemu po niekoľkých rokoch a opäť tak, ako po prvý krát, aj teraz som ostal prekvapený, akú optiku Nikon vyrábal už pred 40 rokmi. To, že bol objektív ostrý na 12MP Nikone D3 nebol až taký zázrak, ale to, že je perfektne ostrý aj na súčasnom Nikone D810 s rozlíšením 36MP, to už taký malý zázrak je.
A objektív je ostrý už pri plne otvorenej clone F2,8. Navyše má zaujímavý bokeh a to je to, čo pri portrétoch zaváži viac ako ostrosť. Bokeh je vcelku hladký, pri odclonenom objektíve sa svetlá javia ako kruhy s miernym „swirly“ efektom – v periférnych oblastiach nie sú svetlá okrúhle ale elipsovité a vzbudzujú dojem, že sa sústredia okolo stredu obrazu. Pri priclonení sa zo svetiel stávajú 7-uholníky, čo pre mňa osobne je ešte zaujímavejšie ako dokonalé kruhy.
Ale asi ma už poznáte, páčia sa mi veci, ktoré nie sú mainstream. Skreslenie je takmer nulové, čomu sa pri 135mm ohnisku nečudujeme. Objektív trpí dvoma optickými nedokonalosťami z ktorých jedna dodáva objektívu šmrnc a charakter, druhá môže byť pre počítačov pixelov rušivá. Začneme tou, ktorá by vám mohla robiť problémy. Ide o farebný pozdĺžnu aberáciu. Objekty pred a za hĺbkou ostrosti majú na ostrých kontrastných hranách farebnú kontúru (zelenú alebo purpurovú). Objavuje sa naozaj len v kontrastných podmienkach a niektorých prípadoch. Pri fotení modelky v sade si ju ani nevšimnete. S aberáciou si do určitej miery viete poradiť v dobrom editore. Ale je to ťažšie ako so štandardnou aberáciou na ostrých hranách v rámci hĺbky ostrosti. Klasická chromatická aberácia je pre automatiku programu ľahšie identifikovateľná ako pozdĺžna. V kritických prípadoch ju viete dokonale odstrániť napríklad v Photoshope.
Nedokonalosť, pre ktorú sa mi 135mm AI páči, je závojovanie a odlesky v protisvetle. 🙂
Áno, čítate dobre. Ja viem, že snahou výrobcou je získať z objektívu čo najdokonalejší obraz bez straty kontrastu a bez odleskov, no na niektoré portréty sa toto vyslovene hodí. Keď budem fotografovať drsného chlapa alebo staršieho človeka, ktorému chcem zvýrazniť vrásky, potom ostrý objektív bez akejkoľvek straty kontrastu v protisvetle bude dobrá voľba. Ale keď fotografujem romanticky oblečenú slečnu na lúke alebo v sade, práve zmäkčenie kontrastu, odlesk a závoj môžu dodať fotke jemnosť a unikátnosť. A to aj pri troche cviku dosiahnete. Stačí sa otočiť proti slnku a už si len vyberať uhol, pri ktorom závoj či odlesk majú vami akceptovanú veľkosť i pozíciu.
Clona objektívu má 7 rovných lamiel, čo znamená, že z ostrých svetiel bude vytvárať 14 cípe hviezdičky. To môžete využiť napríklad pri nočnej fotografii alebo aj produktovej fotografii.
Kompatibilita
Nikkor 135 F2,8 Ai, Ais je komfortne kompatibilný so zrkadlovkami, ktoré majú unášač clony. Fotoaparát tak môže zatiahnuť clonu na hodnotu, ktorú ste na objektíve nastavili a môžete pracovať s odcloneným objektívom – máte dobrý výhľad cez hľadáčik. Tieto súčasné modely sú D500, D7200, D610, D750, D810, D5 a ich predchodcovia. Tento objektív však vo všeobecnosti odporúčam skôr pre majiteľov Full Frame prístroja, nakoľko matnica v hľadáčiku FF je väčšia, jasnejšia a pohodlnejšia sa tak s objektívom manuálne zaostruje. S týmito fotoaparátmi môžete dokonca používať aj matrixové meranie expozície a môžete do fotoaparátu dostať údaje o clone a čase závierky. Stačí, ak si v menu zaregistrujete objektív ako NON CPU, kde zadáte údaje o ohniskovej vzdialenosti objektívu a maximálnej clone (svetelnosti). Fotoaparát do exifu uvedie správnu clonu a rýchlosť závierky a tiež uvedenú ohniskovú vzdialenosť.
To najlepšie na záver. Cena objektívu v bazároch sa môže pohybovať od niekoľko desiatok € po cca. 200€ za super kúsok v špičkovom stave. Je potrebné skontrolovať chod zaostrovacieho prstenca a samozrejme lamely clony, aby chodili hladko bez drhnutia a aby neboli zalepené olejom. Za príjemný obnos sa tak môžete hrať s hĺbkou ostrosti, bokehom, selektívnym zaostrením a príjemnými nedokonalosťami toho charakteristického portrétneho objektívu. Ak nepotrebujete rýchlosť automatického zaostrovania, tento objektív sa vám nadlho o zábavu postará.
Fotografie: Julo Kotus
Akékoľvek použitie fotografií bez predchádzajúceho povolenia je zakázané.
V galérii nájdete aj fotografie vyhotovené s rôznym clonovým číslom pre lepšiu predstavu o ostrosti i bokehu.
Jeden komentár
Tento objektiv je z kategorie „must have“, neprekonatelny pomer cena/vykon. Kamarat mi ho pozical na 2 mesiace a ked som ho vracal, uz mi zvonil postar s ebay balickom. 😉 Kolibrik s vykonom jastraba. Genialny chod zaostrovacieho prstenca, k tomu spomienka na zlate Ais casy s jednotnym priemerom filtroveho zavitu 52mm. V kombinacii s MF35/2.0Ais je to ultimatne koncertne kombo.. 🙂